25 Mart 2013 Pazartesi

Sağlığınız İçin Mesir Macunu Yiyin :p

Ketıla (kettle yazsam anlamıcaktın kabul et) su koyduğunda düğmesine basmadan kaynamasını bekleyen Bir Çeşit Dalgın Ben'le beraberiz.

Bir Çeşit Ben o gün KPS denen sınav türleri için hapşura tıksıra dersane aramakla geçirmişti. Sevdiceği Geveze ve arkadaşları Gamsız'la beraber saatlerce "Şu kadar taksit yapıyoruz, bak sınıflarımız bu kadar kişi" diye reklamları dinlediler. Bir Çeşit Ben kendini tuzağa düşürülmeye çalışan av gibi hissetti, taksitler de birer et parçası tabi..
Tek tesellisi "Biz sizi arıycaz" diyenin kendileri olması olmuştu.

Annesi Hocaanım'ın "Kızım o hastalık dinlenmeden geçmez, bak sıkı giyin, sıcak şeyler iç.. İlaçlarını aldın mı" diye tek nefeste koca bir liste oluşturmasıyla Bir Çeşit Ben haftasonunu evinde huzur içinde dinlenerek geçirmeye karar vermişti. 

Ancak her zamanki gibi çarşıya uymayan planlar peşini bırakmadı. İlk olarak Geveze ev arkadaşlarıyla haftasonu için bir piknik ayarladıklarını belirtti. Sabah erken kalkacaklarına dair talimatlarını sıraladı. Ve dediğini yapıp Bir Çeşit Ben'i içtimaya kaldırır gibi "5dakika içinde evden çık hayatım" dedi. Bir Çeşit Ben de kafasından "Emredersin Komutanııım" diye geçirdi. Ömründe hiçbir sabah 5 dakika içinde ne giyeceğine karar bile veremeyen Bir Çeşit Ben o 5 dakikada sadece yüzünü yıkayıp toniğini sürebildi. Yarım saat sonra dolmuşa bindiğinde Geveze'nin telaşlı hallerinin son bulduğunu duydu, çünkü diğerleri de Bir Çeşit Ben gibi hızlı hazırlanamamışlardı.

Uzun süren mangal sefası ile piknik adeta bir çiftler toplantısı gibi olmuştu. Sevgililerin ara sıra atıştıkları, sarıldıkları, el ele gezdikleri harika bir gün olmuştu. Bir Çeşit Ben kendini ne kadar halsiz hissetse de orda olduğu için çok mutlu ve rahat hissetmişti. Bir Çeşit Ben için huzur dolu bir gün olmuştu.

Bir sonraki gün ise yine erkenden kalkmıştı. Bu kez kızların çok ısrar ettikleri Manisa yolculuğu için.. Manisa'da 473.sü düzenlenen Mesir Macunu Festivali için Varyemez yılın başından beri Bir Çeşit Ben'e "Bu yıl gitcez bak" diyip duruyordu. Gün gelmişti. Bir Çeşit Ben önce biraz nazlanmış sonra gitmeyi kabul etmişti. Gitmeden önce Varyemez'in oda arkadaşı Bir Çeşit Ben'e gerekli uyarıları vermişti:
"İnsanları deli sanacaksın..Mesir macunu paketlerle cami ve balkonlardan atılıyor, insanlar da onları alabilmek için şemsiyeleri açıp ters çeviriyorlar,hatta birbirlerinin üzerine atlıyorlar.Sakın yere düşen macunu almaya çalışma ezilirsin!" 

 Bir Çeşit Ben, Manisa'ya indiğinde gördüğü kalabalık üzerine neden uyarı aldığını anlamıştı. İnsanlar akın akın bir yöne doğru yürüyorlardı. Trafik kapatılmıştı. Dükkanlarda mesir macunu satılıyordu. Bir çeşit bayram havası vardı. Bir Çeşit Ben bu havadan çok etkilenmişti. İnsanların yüzlerce yıldır süren bir gelenek için böylesine hevesle uğraşması çok hoşuna gitmişti.
Manisa'da 473 yıldır şenliklerle halka saçılan mesir macununun tarihçesi şöyle:
“Osmanlı Padişahı Yavuz Sultan Selim'in eşi, Kanuni Sultan Süleyman'ın annesi Hafsa Sultan, Manisa'da hastalanır. Hastalığına çare bulunamayan Sultan'ın yaptırdığı Sultan Camisi Medresesi'nin başına getirilen Merkez Efendi, bitki ve baharat karışımından oluşan macun hazırlar. 41 çeşit baharat karıştırılarak hazırlanan macunu yiyerek sağlığına kavuşan Hafsa Sultan, diğer hastalara da macunun verilmesini ister. Halktan gelen isteğin artması üzerine kağıtlara sardırılan macunun Sultan Camisi'nin kubbe ve minarelerinden saçılmasını buyurur. Halk, her yıl nevruzun kutlandığı 21 Mart'ta Sultan Camisi'nin önünde toplanır. Böylece Manisa Mesir Macunu Festivali doğar.”
Hoş kokulu ve lezzetli mesir macunu, halk arasında iştah açıcı, kan dolaşımını düzenleyici, yorgunluğu giderici, hormonları çalıştırıcı özellikleriyle talep görüyor.
Mesir macununun yapımında zencefil, zulumba, kremtartar, kişniş, kebabiye, havlican, Hindistan cevizi, anason, yeni bahar, hıyarşembe, çam sakızı, zafiran, tarçın, udülkahır, çöpçini, hardal, eskir, karanfil, çivit, meyan balı, tiryak, sarıhelile, raziyane, kimyon, zerdeçal, tarçın çiçeği, karabiber, çörek otu, darıfülfül, ravent, limon tuzu, kakule, şamlı, vanilya, şeker, günbalı, Hindistan çiçeği, limon kabuğu, galanda, tekemercini tohumu, portakal kabuğu kullanılıyor.
Mesir macununun en ağır hastalıklara şifa verdiğine, bu macundan tüketenleri o yıl yılan sokmayacağına, yiyen genç kızların evleneceğine, çocuğu olmayanların ise doğum yapacağına inanılıyor.


Alana vardıklarında balkonlarda değişik kıyafetli hocalar vardı. Sonra bu hocalar işaretin gelmesiyle ellerindeki çuvallardan mesir macunu atmaya başladılar. Bir Çeşit Ben ne olduğunu anlayamadı bile. İnsanlar yardım paketi alan açlardaki iştahla mesir macunlarını yakalamaya çalışıyorlardı. Bir Çeşit Ben gülme krizine girdi. Boyunun kısalığı yüzünden ne kadar şanslı olursa olsun mesir macunu alamayacağını düşündüğünden uğraşmıyordu bile..İnsanları izlemek ona yeterince komik geliyordu. Sonra bir ara kafasına bir şeyin çarptığını hissetti ve canının acısıyla kafasını çevirdi. Yandaki adamın kolunda bir mesir macunu duruyordu. "Uff bu ne yaa kafama çarptı" diye sızlanıyordu ki amca haline gülüp "Alsana sana geldi o" dedi. Bir Çeşit Ben'in yabancı olduğunu anlamıştı. 

İzdiham bittiğinde kızlardan sadece Bir Çeşit Ben mesir macunu almıştı. Ordaki halk bunun şans olduğuna inanıyordu. Daha sonra Bir Çeşit Ben'e şehri gezdirdiler. İnanılmaz güzel ve yorucu bir günden sonra Bir Çeşit Ben haftaiçi okula gitmediği günlerde dinlenme kararı almıştı...

3 yorum:

  1. Demet Evgar'ı gördünüz mü orada mıydı :)

    YanıtlaSil
  2. vala biz arka taraftaydık göremedik ama geldi diye ilettiler bize :)

    YanıtlaSil
  3. Tamam yengo macun için teşekkürler dişlerim sinirlense de bu durumda tadı fena değildi :))

    YanıtlaSil